Hvad skal det gøre godt for?


Hvad er sundhedsvirkningen? Når kroppen slipper af med alle de problemer, vi selvforskyldt påfører den, begynder den langsomt at komme til sig selv. De forskellige skavanker og sygdomme, som skyldes dårlig ernæring og livsstil, vil lidt efter lidt forsvinde, og kroppen vil kurere sig selv automatisk.  

Personligt har jeg opnået en række sundhedsgevinster: Det forhøjede blodtryk, som hurtigt gik fra rødt til gult. Og nu efter et par år har stabiliseret sig i det grønne normale felt. Årtiers ulidelige iskiassmerter er forsvundet helt. Det tilskriver jeg min kostændring. Har i alt fald ikke andre oplagte forklaringer på at det pludselig forsvandt nærmest henover en nat. Søvnbesværet er væk. Slut med ikke at kunne falde i søvn om aftenen, og ikke at kunne stå op om morgenen. Den forsimplede kost har også medført et mindre søvnbehov. Det er slet ikke nødvendigt med mindst 8 timer. 5 timer er tilstrækkeligt siger kroppen gang på gang. 

Jeg er heller ikke længere træt og skal hvile mig efter måltiderne, fordi fordøjelsesarbejdet ikke er så krævende som før. Så med et enkelt tiltag har jeg fået forlænget mit livsaktive vindue, og dermed måske i sidste ende forlænget mit liv med adskillelige år. 

Tænderne har også fået det bedre, nok fordi mundfloraen er blevet en anden, efter at den ikke længere udsættes for varmt mad. Håret, huden, synet, prostata, for ikke at tale om psyken humøret og koncentrationsevnen. Der er så mange områder, som kostenændringen har haft positiv indflydelse på. 

Vi kan have så mange forskellige lidelser hver i sær. Mit forslag er at man hurtigst muligt kan begynde at tage vare på sig selv, ved at gå væk fra den problematiske varmebehandlet mad til en form for oprindelig naturkost. Det er den grundlæggende, og nok eneste måde til at reetablere balancen for krop og sjæl, at  blive sig selv igen, sådan som det har været meningen fra starten af. Hvad der måtte komme af sygdomme herefter, må man nok prøve med sindsro at overlade til skæbnen, og måske til vores skrøbelige sundhedsvæsen til at tage sig af. 

Hvad er klimagevinsten? Den er kæmpemæssig. Tænk hvor stor en CO2 reduktion vi vil kunne opnå ved ikke at skulle varmebehande vores mad, og alt det, det medfører. På rå plantekost behøver man ikke at have en airfryer. Man behøver i alt fald heller ikke at have dårlig samvittighed over eget klimaregnskab længere. Når køkkenarbejdet er reduceret til et minimum, tænk hvor meget mere tid man så får til sig selv og til andre, og måske også mere lyst og kræfter til at tage sig af alle de problemer, vi aktuelt står over for.